Matkatunnelmia

Kahden päivän matka on ollut monella tavalla antoisa. Ei vain siksi, että matkaporukka on ollut mukava, vaan myös siksi, että matkan aikana on nähnyt kaikenlaista mielenkiintoista. Kouluvierailu oli itsessään kiinnostava. Oppimisympäristö oli todella erilainen ja uusi, mutta enemmän kiinnostuin sen taustalla olevasta pedagogisesta ajatuksesta, joka on perinteisessä Englannissa varmasti aika mullistava. Suomessahan moni asia on jo oivallettu ja “arkipäivää” eli siinä mielessä ei niin kauhean uutta meille. Lasten aktiivinen osallistuminen oli mukavaa katsottavaa. Toisaalta meidän läsnäolo saattoi vaikuttaa asiaan – tai sitten ei.

Tilaratkaisu oli mielenkiintoinen. Perinteisen luokkahuoneen seinät kaatuvat, mikä haastaa opettajan miettimään työskentelyratkaisuja ja omaa rooliaan uudella tavalla. Voi olla työlästä, mutta pidemmän päälle myös antoisaa. Ja oppilaat tuntuivat tyytyväisiltä. Oli mahdollista työskennellä yksin, mutta toisaalta myös yhdessä toisten kanssa. Ylimääräistä hälinää ei ollut missään kaikkien keskittyessä omaan tekemiseensä. Vaikuttavaa.

Metromatkat ja Lontoon eri osissa kulkeminen ovat tarjoilleet toisenlaista oppimisympäristöä: kulttuurien kirjoa, värikästä katunäkymää, keväistä maisemaa. Ihmisten kohteliaisuus on yllättänyt – palveluasenne on täällä kohdallaan. Jopa nuorilla.

One Response to “Matkatunnelmia”

  1. Tarkkailia vaikuttaa aina ilmiöön sanotaan fysiikassa. Itse jäin miettimään tuota samaa mitä sanoit. Mietin millaiselta tuntuisi meidän oppilaista tai opettajista työskennellä koulussa jonka työskentelytapoja tullaan tarkastelemaan eri puolilta maailmaa. Varmaan se saa tuntemaan kaikki itsensä tärkeäksi ja onnekkaaksi. Ainakin osasta lapsia aisti tämän.

    Arvokkaaksi voi tuntea itsensä varmasti jo paljon vähemmälläkin. Tuttavani ovat kertoneet omista kokemuksistaan, miten lapsista on todella raju juttu se kun he saavat oman kuvansa tai vaikkapa piirustuksensa nettiin. Kai meidän pitäisi ruokkia oppimisympäristöissämme niitä piirteitä missä jokainen voi saada arvokkaan roolin ja tuntea itsensä tärkeäksi.

Leave a Reply