“Moodilla” on merkitystä

Tutustuminen New Line Learning Academyn tiloihin, niihin parhaisiin, ei ainakaan vähentänyt uskoa oppimisympäristön merkityksestä oppimiprosessissa. Koulun täytyy olla muutakin kuin classroom and corridor perinteisellä tavalla käytettyinä.

Rehtori Chriss Kerry (yllättävän viisas mies rehtoriksi) korosti mm. “moodin” merkitystä oppimisessa. Ei sinänsä yllättävää, koska kyllä suomalainen, pysyvässä parisuhteessa elävä mies ymmärtää nää moodi -jutut… on niistä opittu…
Näkisin kuitenkin, että moodi ei synny pelkästään hienosta luokkatilasta, vaan on todella tärkeää vaikuttaa olosuhteisiin kokonaisuudessaan.

Pidemmällä aikavälillä kyseisessä koulussa nähdään kuinka merkittäviä muutoksia pelkästään oppimisympäristöön vaikuttamalla saadaan aikaiseksi. Uskoisin, että ne rinnalla on kehitettävä opetussuunnitelmaa, joka varmasti on täkäläisen koulujärjestelmän yksi heikkous.

Suomessa OPSit on kunnossa. Olisiko mahdollisuus panostaa oppimisympäristöön?

2 Responses to ““Moodilla” on merkitystä”

  1. Hieno rinnastus moodin parisuhteessa, tuon tunnistaa varmasti jokainen vakiintunut mies. :-)

    Tuo vertailusi Suomen ja Englannin välillä on varmasti oleellinen. Heillä on käytössään runsaasti rahaa koulujen rakentamiseen. Tätä ei ole meillä juuri nyt käytettävissä paljoakaan. Samaan aikaan olemme myös aika erilaisessa kontekstissa. Ainakaan Mikkelissä ei vielä ole huomattava osa lapsista huumevanhempien jälkeläisiä. Olosuhteet, ihmiset, puitteet ja kaikki ovat uniikkeja meille. Nyt onkin varmaan hyvä miettiä mikä se juttu on meidän kannaltamme.

    Englannin malli on yksi joka kuulostaa hienolta. Siinä on varmasti paljon asioita joita voimme poimia. Itse uskon että yksi juttu missä voimme kasvaa ja vahvistua nopeasti on verkko. Tämä on puoli minkä englantilaiset olivat ohittaneet lähestulkoon kokonaan. Verkko tarjoaa paljon kevyitä ilmaisia välineitä, autenttisia sisältöjä ja toimintapaikkoja sekä yhä enemmissä määrin myös sisältöjä tukemaan oppimista. Tämän käyttöönotossa voimme edetä kaatamatta yhtään seinää tai korottamatta kattoa. Tekniikkaa se kuitenkin kaipaa.

  2. kimmotanttu says:

    Mood=mieli(ala),
    Moody=pahantuulinen, synkkä
    Miksiköhän nää on niin lähellä toisiaan?

    Näillä on varmasti merkitystä niin kuin opsillakin.
    Kouluviihtyisyys; mitenköhän sitä voisi lisätä.
    Kumpikohan olisi parempi vastaamaan, ope vai oppilas?
    Kumpikin mielestäni.
    Aika näyttää mihin pystymme niin opsin kuin ympäristön kannalta. Jatkuuko Pisan voittokulku?
    Selviääkö Mikkeli?
    Muuttuuko meidän oppimisympäristömme ja tarviiko niiden muuttua?
    Itse asiassa Pisan mukaan ei pitäisi tehdä mitään muutosta, mutta onko muutosta tehtävä meidän itsemme takia?

Leave a Reply