Oppikirjoista eroon

Eilinen maanantain vierailu Kentiin herätti kysymyksen, että pitäisikö oppikirjoista luopua ainakin osittain. Oppikirja kahlitsee monessa aineessa niin opettajan kuin oppilaankin halua ja kykyä omaksua uusia toimintatapoja. Oppikirja ei ole kovin kommunikatiivinen. Oppikirja kahlitsee. Oppikirja on nykypäivänä usein samantien vanhentunut.
Tiedän että joissakin aineissa opettajat käyttävät myös omia oppimismateriaaleja.
Realitionships oli eilisen Kentin käynnin eräs anti. Sosiaaliset suhteen, kanssa käyminen, toinen toisiltamme oppiminen, arvot. Meillä kotisuomessa taidetaan aika vähän käydä keskustelua siitä, mikä on ihmiskuva oppimisen taustalla ja mitkä arvot meitä ohjaavat opetustyössä.

One Response to “Oppikirjoista eroon”

  1. Tällaista kriittista ajattelua kaipaan minäkin. Ivan Illich on kuvannut 70-luvulla miten hyvät pyrkimykset ja päämäärät byrokratisoituvat instituutioiksi ja menettävät ajan kuluessa alkuperäisen merkityksensä.

    Relationship on hyvä perusjuttu mistä lähteä liikkeelle kohtaamaan toinen kokonaisena. Palveleeko meidän kirjat, opetussuunnitelmat tai vaikkapa aikaisemmin mainitut virkaehtosopimukset toisen kohtaamista kokonaisena vai ohjaavatko ne arvioimaan toista vain tiettyjen mittarien läpi? Ohjaako tämä pyrkimykseemme kasvattaa seuraavaa sukupolvea vastaamaan tulevaisuuden haasteet?

Leave a Reply