Terveisiä Lontoosta!

Mitä varten koulu on olemassa? Mikä on koulun pääasiallinen tehtävä? Aika ajoin on äärimmäisen tärkeää pohtia näitä koulun olemassaolon oleellisia kysymyksiä. Hyvistä oppimistuloksistamme huolimatta uskon, että aivan liian vähän meillä keskustellaan näistä aiheesta.
Miten opetuksellisilla järjestelyillä voidaan vaikuttaa siihen, miten oppilaat oppivat?
New Line learning Academy- vierailu oli mielestäni erittäin naseva orientaatio ainakin itselleni tähän prosessiin.
Millainen oppimisympäristö saa oppilaat innostumaan opiskelusta? Pystytäänkö oppimisympäristöä muuttamalla ja muilla opetusjärjestelyillä vähentämään esimerkiksi jatkuvasti kasvavaa erityisopetuksen tarvetta huolimatta siitä, että luokkakoot ovat suuria? Tämä tuli mieleeni, kun seurasin opetusta Plaza-tilassa vierailukoulussamme. On opetus millaista tahansa tuon tilan ulkopuolella uskon, että he olivat ratkaisseet ainakin joitakin oppimisen motivaatioon ja oppimiseen liittyviä ongelmia noilla järjestelyillä. Uskon myös näkemäni perusteella, että ajatusta voidaan siirtää meidän olosuhteisiimme muokattuna “halpaversiona” (huolimatta kaupungin kaamean huonosta rahatilanteesta). Innostuneet opettajat ovat avain tällaisen kulttuurin leviämisessä.
Eikun jatketaan…
Kiitoksia kivasta matkasta ja erinomaisesta matkaseurasta!
Eija

One Response to “Terveisiä Lontoosta!”

  1. kimmotanttu says:

    Olen samaa mieltä, että halpaversioita voidaan kehitellä meille, muihin ei taida olla varaa, jos ei saada ulkopuolista rahoitusta.
    Mutta oppimisympäristöjen muokkaaminen ei aina ole rahakysymys. Kun katseli Kentin koulun seiniä, huomasi, että arvopohjaa muokattiin seinäkirjoituksilla, joita oppilaat katselivat koko päivän, viikosta viikkoon ja vuodesta toiseen.
    Nyt tärkein arvo meillä on raha. Meidän tehtävä on kasvattaa uusi sukupolvi, jolla olisi muitakin arvoja kuin toriparkki jne.
    Olisiko aika varustaa seinät arvopohjakirjoituksilla….

Leave a Reply