Blogistiikkaa

Lokakuu 9th, 2008 by ullatukiainen

Blogimaailma alkoi avautua uutena ja ihmeellisenä. Myönnän tuntevani pienoista epäluuloa blogeja kohtaan, koska se kuuluu otsikon “Tekniikka” alle. Mutta, mutta…eihän tämä taida täysin utopiaa olla.

Itse en usko kummemmin lämpeneväni tälle systeemille,muuta kuin pakon edessä eli tässä Petra-projektissa. Kaiketi blogi on toimiva systeemi ja myös helppo kanava esim. kirjoittaa muistiin prosessin vaiheita, kertoa meidän ryhmän työskentelystä ja jakaa kokemuksia. Mutta että vapaa-ajalla rustailisin jotain juttuja…enpä usko! Kuka ihmeessä niitä jaksaisi lukea?

Hineetä!

Lokakuu 9th, 2008 by sarinoponen

Täällä voimme keskustella uusimmista valloituksista, matkoista, virtuaaliseikkailuista ja keksinnöistä. Niillä tarkoitetaan hetkiä, jolloin on pakko keskittyä korjaamaan oppilaiden hengentuotoksia kuten analyyseja, aineita ja kommentteja… Parhaimmillaan voit vetää niistä kunnon adrenaliinit kuin kiipeäisit puuhun tai nauraa itsesi kipeäksi kuin kummelia katsoessasi. Lisäksi voit kehitellä samalla uusia ja uusia menetelmiä, joilla jatkokiduttaa oppilaitasi,  ja tienata lisää mielekkäitä elämyksiä. Kaupungin kannustimella, ylimääräisellä lomalla, saan itse ainakin lisäpotkua teettää yhä pitempiä hengentuotteita!

T. Syksyn virkistämä opettaja – “Työ riittää lomaksi!”

Mietteitä Anttolan Petra-koulutuksesta

Lokakuu 9th, 2008 by katiturkulainen

Sormet syyhyten otan oppia vastaan Blogi -maailman ilmeellisistä koukeroista.

Blokkaamisen alkutaipaleella – vai onko se hienosti bloggaamista

Lokakuu 9th, 2008 by minnalaiho

Pienessä päässäni pyörii monenlaisia ajatuksia; toisaalta asia kiinnostaa kovasti, koska uuden toimintakulttuurin luominen on kiinnostanut pitkän aikaa. Haluaisin mielelläni uusia välineitä opetukseen, mutta tietenkin nopeasti ja näppärästi ilman, että työtaakkani oleellisesti lisääntyy. Vaivaa olen valmis näkemään hieman! Toisaalta tulee mieleen, mistä aika kaikkeen tähän uuteen, kun nytkin jo tuntuu, että tekemistä riittää yllin kyllin.

Ensikokemukset bloggaamisesta

Lokakuu 9th, 2008 by Pia Sapman

Wikit ja blogit vaan vilisee mielessä. Tällä hetkellä vielä aika hatarat mielikuvat kummastakin. Pitäisi vaan joku kerta istua alas ja ryhtyä kunnolla perehtymään asiaan, ei kai se voi mitenkään ylivoimaista olla. Jotenkin vaan ei ole vielä ollut motivaatiota asiaan, kun ei oikein pysty hahmottamaan sitä, mitä hyötyä koko bloggaamisesta voisi itselle olla.

Kuvien käyttö

Lokakuu 9th, 2008 by eevasaarelainen

Meillä on Ristiinassa käytössä Pedanet-sivut. Niiden käyttöönoton yhteydessä sovittiin ettei tunnistettavia kuvia oppilaista laiteta sivuille. Onko blogissa tullut ongelmia valokuvien käyttämisestä?

Sari

Blogiopiskelua Anttolassa

Lokakuu 9th, 2008 by suviasikainen

Blogin käytön opiskelu on minulle ainakin tosi hyvä juttu, koska yritetään luoda meidän koulullekin oma blogi. Jännittää eniten se, että uskallanko heittäytyä kirjoittamaan ilman “äidinkielenopettajasuodatinta”. Eli meneekö aina tunti, kun miettii omia lauserakenteita ja pilkun paikkoja… Yritän siis heittäytyä rennosti mukaan.
Pitääkö tähän laittaa oma nimi loppuun vai näkyykö se jossain?

Kiitos Anttola!

Lokakuu 9th, 2008 by eevasaarelainen

Alkuvaikutelma koulustanne on hyvä. Ja iloinen purina ympärilläni tarkottanee, että vilkasta keskustelua käydään aiheesta kuin aiheesta jatkossa. Miten pitkälle te muut olette suunnittelussanne edenneet?

Eeva S(aarelainen)

Haluan luokalleni oman blogin!

Lokakuu 9th, 2008 by marjaleenabilund

Blogi kiinnostaa työvälineenä kodin ja koulun välisessä yhteydenpidossa. Vanhemmat näkisivät heti, mitä luokassa touhutaan; kuvia, tekstejä ym. Läskyt voisi tarkistaa blogista, sinne voisi tehdä tehtäviä.  Mieleeni tuli kuitenkin; voiko siellä käsitellä yksittäisen lapsen asioita niin, etteivät muut sitä näe?  Eli onko salaisia lokeroita jokaiselle perheelle ?MLB

Pakkasta…

Lokakuu 9th, 2008 by janikoponen

…ol uamulla, talavi tulloo.

Voihan blogi!!

Lokakuu 9th, 2008 by eevakoponen

Tämä on tutustumisviesti blogien maailmaan. terv. Eeva K

Tässä sitä blogataan!

Lokakuu 9th, 2008 by minnavidman

Taas tuli otettua uusi askel tässä valtaisassa informaatiotulvassa. Saas nähdä miten tämä tästä kehittyy.

Rantakylän yhtenäiskoulun PETRA-pohjaa…

Lokakuu 9th, 2008 by petripulkkinen

Suunnitelma opiskeluympäristön nykyaikaistamisesta; aihepiirit

Oppimiskäsityksen mukainen opiskelu (psyyk./sos./fyys. + sähk.)

Koulun ulkopuolinen opiskelu (psyyk./sos./fyys. + sähk.)

Nykyteknologian hyödyntäminen (psyyk./sos./fyys. + sähk.)

Fyysisen ympäristön kehittäminen (psyyk./sos./fyys. + sähk.)

Opettajien koulutussuunnitelma

Torstaina Anttolassa blogataan ja wikitetään

Lokakuu 7th, 2008 by Ville Venäläinen

Torstai aamuna otetaan perustuntumaa sosiaaliseen mediaan. Mitä sosiaalisen median työkalut voivat tuoda uutta koulun arkeen? Otetaan yhdessä perustuntumaa blogeihin ja wikeihin. Blogeihin ja wikihin voit saada tuntumaa tai verestää muistoja katsomalla kaksi alla olevaa YouTube-videota. Ota rento asento ja anna itsellesi muutama minuutti aikaa vain katsella eläviä kuvia.

Common Craft on tehnyt molemmista aiheista meidän kaikkien iloksi kuvaavat animaatiot. Katsoppas näitä:

Blogeja puhtaasti englanniksi:

Wikistä puhtaalla englannilla:

Jatketaan tästä torstaina!

Tuorein aikataulutieto

Lokakuu 1st, 2008 by jormarannaste

Lukuvuosi 2008-2009:

Mitä on takanamme ja mitä on opittu:

Elokuu-syyskuu 2008: Kouluaudienssikäynti koululla.

JoenSyve 12.-13.9.2008: KT Olli Luukkainen uusi opettajuus, PsT Merja Korhonen kasvatuskulttuurin muutokset, prof. Jarkko Hautamäki oppimaan oppiminen, prof. Päivi Atjonen arviointi…

Mitä on vielä edessä ja vielä oppimatta: 9.-10.10.2008 Anttolan yhtenäiskoulu Sahalantie 2 52100 Anttola

Torstai 9.10.2008
8.30 aamukahvi ja sähköinen oppimisympäristö (Ville ja Jorma), 11.30 ravitseva kouluruoka, 12.00 Opekon lähtöarviointi (netti), 12.30 Oppimisympäristö, mitä se on (Kimmo), 13.00 Moodle ja paljon muuta ( Tommi Issakainen, Internetix), kahvi sopivasti, 15.00 Oppimisympäristösuunnitelma ( Kimmo) 15.30 potkitaan kotiin.

Perjantai 10.10.2008
8.30 aamukahvi ja koulumuutoksessa 1 ( Jorma Ahonen Innolinegroup), 11.30 1/3 päivän ravintotarpeesta, 12.00 yhtenäinen peruskoulu – yhtenäiskoulu oppimisympäristönä ja kahvi sopivasti sekä koulukohtaisen oppimisympäristösuunnitelman aloittaminen, 14.30 elämyksellinen luontopolku koulun lähimaastossa ( Opas-Tiina) huom! luonnossa liikkumisvarustus ja 15.30 lähdetään kotiin, jos kaikki on löytynyt metsästä.

20.11.2008
Pertunmaan uusi koulukeskus.
Oppimisympäristöpäivä yhdessä Itä-Suomen Lääninhallituksen kanssa. Mm. uuteen kouluun tututuminen, KT rehtori Heikki Happonen; oppimisympäristöä, rehtori Vesa Räsänen; turvallinen oppimisympäristö, oppilaitospastori Jaana Pietiläinen; hengellinen oppimisympäristö, rehtori Kimmo Tanttu; tulevaisuuden koulun suunnittelu.

4.-5.12.2008
Hämeenlinna Aulangon kylpylä.
Aihe: Sähköinen oppimisympäristö, kehomme oppimisympäristönä, yhtenäinen perusopetus, koulumuutoksessa 2, koulukohtainen oppimisympäristösuunnitelma.

20.-21.1.2009
Anttolan yhtenäiskoulu.
Smartboard-koulutus, Opit, Koulumuutoksessa 2½, Oppimistyylitestit, koulukohtainen oppimisympäristösuunnitelma.

petra1.jpg

Viikko 5:
Oppilaiden oppimistyylitestit netissä.

Viikko 6:

Ville Pietiläinen Opekosta ja Kimmo Tanttu tekevät konsultaatiokäynnit kouluilla, joissa käydään läpi oppimistyylitestit.

1.4.2009
Oppimisympäristömessut Mikkelin seudulle. Mm. hengellinen ja henkinen oppimisympäristö; Isä Mitro, erilaisten oppimisympäristöjen ja välineiden esittely. Opekon väliarviointi oppimisympäristöprosessista.

Lukuvuoden aikana:

Audienssikäynnit:
Lukuvuoden aikana projektin koordinaattorina teen useita audienssikäyntejä kouluilla. Lisäksi sähköisen oppimisympäristön asiantuntijat Jorma Rannaste ja Ville Venäläinen vierailevat kouluilla tarpeen mukaan.

Oppimisympäristösuunnitelma:
Jokainen koulu tekee lukuvuoden aikana omalle koululle oppimisympäristösuunnitelman. Suunnitelma on joko yleissuunnitelma koskien niin henkistä kuin fyysistä sekä seinien sisäistä, että ulkoista ympäristöä, tai sitten suunnitelma käsittäen ainoastaan jonkin tietyn alueen koulun oppimisympäristöstä. Oppimisympäristösuunnitelma voidaan tehdä malliin, joka on liitetiedostona tai sitten omanlaisena esityksenä. Suunnitelmat tehdään hankkeemme kotisivuille ja ovat kaikkien nähtävillä koko prosessin ajan, myös keskeneräisinä. Lisäksi Petra-ryhmät esittelevät mahdollisuuksien mukaan omat suunnitelmansa Oulussa KOulu Inspiroi yhtenäiskouluseminaarissa 11.-12.9.2009 pajatyöskentelyissä. Oppimistyylitestit tehdään niin Petra-opettajille kuin heidän omalle opetusryhmälle. Testi on Opekon lisensoima Barbara Prasningin kehittämä kansainvälisesti arvostettu oppimistyylitesti.

Oppimistyylissäkö sujuvan oppimisen salaisuus?
Suuri osa suomalaisista oppilaista menestyy koulussa hyvin, mutta viihtyy siellä huonosti. Lisäisikö nykyistä suuremman huomion kiinnittäminen oppilaiden yksilöllisiin oppimistyyleihin kouluviihtyvyyttä? Ja parantuisiko oppiminen?
Entistä yksilöllisempi opettaminen vaatisi nykyistä suuremman huomion kiinnittämistä oppilaiden erilaisuuteen ja heidän erilaisiin tapoihinsa oppia. Oppimistyyleistä on olemassa useita erilaisia teorioita. On myös lukuisia enemmän ja vähemmän päteviä testejä oppimistyylien kartoittamista varten.

Uusseelantilainen opettaja Barbara Prashnig jakaa ihmiset karkeasti kolmeen: analyyttisiin, holistisiin ja joustaviin oppijoihin. Jyväskylän yliopistossa rehtorien koulutuksesta vastaava Jukka Alava puolestaan lähtee Luovuus, oppiminen, päätöksenteko –mallissaan liikkeelle analyyttisestä, organisatorisesta, sosiaalisesta sekä intuitiivisesta tiedonkäsittelytavasta, joihin yhdistää useita muita muuttujia.

Sekä Prashnig että Alava ovat kehittäneet viitekehyksestään käsin myös tietokonepohjaiset testit, joilla oppimistyyli voidaan määritellä. Kumpikin pitää oppilaan ja opettajan oppimistyylin tuntemista yhtenä menestyksellisen oppimisen, opettamisen ja kanssakäymisen salaisuutena.

OPIT-palvelu ostetaan jokaisen petralaisen omalle opetusryhmälle hankkeen puolesta vuodeksi 2009. Opit on WSOY:n kehittämä ja ylläpitämä sähköisen oppimisen kokonaispalvelu, joka on suunniteltu suomalaisten oppilaitosten tarpeisiin. Tarjoamalla kokonaispalvelua WSOY haluaa tehdä sähköisen oppimisympäristön käyttöönotosta ja tietotekniikan hyödyntämisestä oppimisessa ja opetuksessa mahdollisimman helppokäyttöistä. Käyttäjän kannalta tärkeää on käyttäjäystävällisyys, riittävä tuen saanti sekä mahdollisuus edetä askel askeleelta omien taitojen karttuessa.

Opit-kokonaispalvelu koostuu oppimisympäristöstä monipuolisine työkaluineen, käyttäjäpalveluista kuten asiakaspalvelusta, teknisestä tuesta ja opettajien koulutuksesta sekä perussisältöpaketista, joka soveltuu eri luokka- ja kouluasteille. Palveluun sisältyvät lisäksi mm. sähköposti, käyttäjätunnusten hallinta ja tekninen ylläpito. Palvelun käyttäjiksi voidaan myös ottaa huoltajia ja näin toteuttaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

Opit-palvelun henkilöillä on kokemusta laajoista sähköisen oppimisen käyttöönottoprojekteista sekä kunnallisina että seutukunnallisina hankkeina. Teemme läheistä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa tarjotaksemme kutakin kuntaa parhaiten palvelevan pedagogisesti monipuolisen ja opetussuunnitelman perusteiden mukaisen sähköisen oppimisen ratkaisun.

Palvelun käyttö edellyttää ainoastaan internet-yhteydellä varustetun tietokoneen. Jokaiselle palvelun käyttäjälle luodaan palvelun käyttöönoton alussa henkilökohtainen käyttäjätunnus ja salasana. Tunnusten teossa hyödynnämme kouluissa käytössä olevia oppilashallintojärjestelmiä.

petra2.jpg
Elämyksellinen luontopolku lähimaastoon

Eräopas Tiina Leinonen voi rakentaa koulunne lähimaastoon elämyksellisen luontopolun ja opastaa henkilökuntaa sen käytöstä.

Opas-guide-Tiina
Retkitupa Tiina Leinonen
Hovinraitti 8 Hovinmäki
52100 ANTTOLA
puh. (015) 660 353
gsm. 0500 380 032
fax. (015) 660 354
guide.tiina(at)co.inet.fi

Syvenointivierailut.

Tutustutaan Petra-ryhmänä johonkin mielenkiintoiseen kohteeseen, joka palvelee oman koulunne oppimisympäristösuunnitelmaa. Matkasta raportoidaan valokuvin, blogi-kirjoituksin suoraan verkkoon. Matka- ja majoituskustannukset korvataan.

Resurssointiraha 5000 € eli n. 700 €:a / koulu: jos tarvitaan johonkin työsuoritukseen, projektiin, jne. resurssointiin.

Kalustohankinta.

Jokainen petralainen saa hankkia kalustoa, välineitä, koneita n. 1000 €:n arvosta oman oppimisympäristönsä kehittämiseksi.

Lisäksi:

Verkostoyhteistyötä, seudullinen opetussuunnitelmatyötä, lukuvuoden aikana vanhempainiltoja oppimisympäristöstä jne.

Kevään päätösjuhla

15.5.2009 illalla. Paikka on vielä auki. Tehkää esityksiä!

Syksy 2009:

Loppuraportti

Hankkeen päättäminen ja levittäminen: Päätösmatka Syven seminaariin Ouluun 11.-12.9.2009: ”tulevaisuuden koulu”. Petra-oppimisympäristösuunnitelmien esittelyä seminaarin pajatyöskentelyssä.

Marraskuu 2009:

Opekon viivästetty arviointi koulukohtaisesti.

Yhteydenpito:

http://oppimisymparisto.wikispaces.com/Hankkeet

Tehdään yhdessä parempi Mikkelin seutu oppimisen merkeissä!
Terv. Kimmo

Lopuksi vielä kertaukseksi, mitä Petra on:PETRA – Pedagogiikka, ehyt oppimispolku ja turvallinen tulevaisuus – rakenne perustuu fyysiseen, sosiaaliseen ja moraaliseen jatkuvuuteen ja avoimeen oppimisympäristöön

YHTEISTYÖSSÄ

HIRVENSALMI:
Elomaan koulu

MIKKELIN KAUPUNKI:
Anttolan yhtenäiskoulu, Lyseon koulu, Rantakylän yhtenäiskoulu ja Siekkilän koulu

PUUMALA:
Puumalan koulu ja Sininen koulu

RISTIINA:
Kirkonkylän koulu

Opeko

Otavan Opisto; Internetix

Suomen yhtenäiskouluverkosto Syve ryProYpo 2015

Seudullisuus; opetussuunnitelma ja Seop

Yhtenäinen perusopetus

Iltapäivätoiminta 3-9
(nuorisotoimi, srk, järjestöt, urheiluseurat )

Avoinverkkoympäristö

Kodit

Yhtenäiskoulupedagogiikka

Jatkuvuus

Oppimispolku

Elämyksellinen oppiminen

Oppimistyylit

Uusi opettajuus

Yhteistyö

Työviihtyvyys

Oppimisympäristösuunnitelma

yhtenäiskouluseminaari Joensuussa 12.-13.9.2008, ryhmätöiden tulokset koosteena

Syyskuu 15th, 2008 by jormarannaste

Mitkä tekijät estävät oppimista (6-16 v.)?
- OPS
- asenne (oppilas ja koti, kaverin asenne)
- opettaja
- huono sisäilma,
- liian suuret opetusryhmät
- ongelmat kotona
- perjantai-iltapäivän tunnit
- pelko
- heikot pohjataidot tai –tiedot
- motivaation puute
- nälkä
- väsymys
- lomautukset
- nettiriippuvuus
- koulukiusaaminen
- palkitsemisjärjestelmä
- hälinä→ oppimistyökriisi
- kodin liian suuret/pienet odotukset
- kielteisyys
- jännitys
- median valta
- melu
- sairaus
- ahdistus
- opettajan heikko valmistautuminen ”kaavoihin kangistunut” ope eli muuntautumiskyvytön
- kielivaikeudet
- henkilökemia
- yhteiskunnan arvostuksen puute koulua kohtaan
- sopimaton opetustyyli
- oppimisvaikeudet, keskittymisvaikeudet
- tunteet
- fyysiset rajoitukset
- resurssien puute
- väärä paikka

Mitä asioita opettajan tulisi työllään vastustaa?
- oravanpyörää
- pahuus
- ilkeys
- toisten aliarvioiminen, epäkunnioitus
- kiusaamista
- ilkivalta
- välinpitämättömyyttä
- ennakkoluuloja
- kaavoihin kangistumista
- materialismia
- laiskuutta
- luovuttamista
- epärehellisyys
- syrjäytyminen
- valtataistelua
- syrjäytymistä
- eriarvoisuus
- itsekkyys
- tasapäistämistä
- liiallisen vastuun ottamisen
- itsensä tai toistensa vähättely
- päättämättömyyttä

Millaista toivot opettajan työn olevan v. 2018?
- auvoisaa
- arvostettua
- avointa
- ihmisläheistä
- luovaa
- monipuolista
- yhteisöllistä
- mukavaa
- vapaampaa
- tasapainoiset oppilaat
- innostavaa
- palkitsevaa
- ajanmukaiset & monipuoliset materiaalit
- opettaja oppimisprosessin ohjaaja
- sopivat = tarpeeksi pienet ryhmäkoot
- haasteellista ja vastuullista vapautta
- paljon koneita
- verkottunutta
- hyväpalkkaista
- virikkeellinen kouluympäristö
- lämmintä torttua maanantaiaamuisin

Mitä asioita opettajan tulisi työllään edistää?
- hyvän työrauhan syntymistä
- arvokeskustelua
- hyvää kuntoa
- oppimista
- lepo
- fyysinen turvallisuus
- terveellisiä elämäntapoja
- toisten, erilaisten ihmisten hyväksymistä
- ilmapiirin luomista
- yhteistyötä
- ajattelua
- erilaisten oppijoiden huomioonottamista
- kriittisyys
- vastuullisuutta
- jaksamista
- muiden mielipiteiden kunnioittamista
- hyvää ja turvallista ilmapiiriä
- tasavertaisuutta
- ympäristön kunnioittamista
- oma-aloitteisuus
- elämän hallinta
- rehellisyyttä
- sosiaalisuutta
- itsenäisyyttä
- vastuullisuutta
- että osaisi joskus odottaa omaa vuoroaan
- terveen itsetunnon kehittymistä

Mitkä tekijät edistävät oppijan (6-16 v.) oppimista?
- kehuminen
- työrauha
- tukitoimet
- yhteisöllisyys
- henki
- perusasiat ja taustat kunnossa ( vatsa täynnä, lämmin, rauha, ei huolia/murheita, uni)
- turvallinen oppimisympäristö
- innostus asiaa kohtaan ─ motivaatio
- valinnaisuus
- ryhmäkoko
- tahto
- halu
- yhteistyö (koti, koulu, muut tahot)
- vuorovaikutus oppimistilanteessa
- oikea taso
- oikea tapa opettaa kullekin
- opiskelutapa oikea (sopiva)
- opiskeluväline oikea
- opiskeluaika oikea
- opiskelupaikka oikea (sopiva)

Mitä sellaisia asioita on, joista ei tiedä edistääkö vai vastustaako työllään?
- media
- uskonnolliset käsitykset
- historia: ismit
- talous: mainonta, eettisyys
- ekologia
- politiikka
- oppiaineen syventäminen (liikunta: kilpailut, alakulttuurit)
- ”kiltti” oppilas
- ”hyvä oppilas”

PETRA Tiedote 3

Syyskuu 8th, 2008 by Ville Venäläinen

Avoinoy.jpg

JoenSyve lähestyy…oletko valmis?
Muutamia ohjeita jatkolle:

Lähtö linja-autolla Joensuuhun alkaa perjantaina 12.9. klo 7.00 Mikkelistä Lääninhallituksen edestä torin laidalta. Reitti kulkee Juvan ja Varkauden kautta Joensuuhun ja lauantaina klo 15 alkaen takaisin. Jos tulette muualta kyytiin, ilmoittakaa matkanjohtaja Sirpa Rossille asiasta. sirpa.rossi@mikkeli.fi tai 044-7943172. Itse menen Joensuuhun jo keskiviikkoiltana järjestelemään seminaaria. Kyytiin mahtuu myös muitakin JoenSyveen menijöitä kuin petralaisia, ilmoitus asiasta Sirpalle. Kiitos.
Lähettäkää itsestänne valokuva ja esittely Villelle ville.venalainen(at)internetix.fi
Lähettäkää myös koulunne Petra-ryhmästä ryhmäkuva ja esittely Villelle
Joen Syvessä julkistetaan “Kestäviä ratkaisuja kouluun” -kirja, toim. Peter Johnson ja Kimmo Tanttu. Kirjassa esitellään yhtenäisestä perusopetuksesta saatuja hyviä kokemuksia ja erilaisia oppimisympäristöjä. Mukana on kymmenen koulua ja 30 kirjoittajaa. Syve on ollut mukana vahvasti luomassa tätä kirjaa. Tämän kirjan saavat kaikki petralaiset hankkeen puolesta Joensuussa.
PETRAn aikataulu, johon voi tulla vielä muutoksia!
Syksy 2009:
Arviointi
Loppuraportti
Hankkeen päättäminen ja levittäminen: Syven seminaari Oulussa 2009: ”tulevaisuuden koulu”

Elokuu-syyskuu 2008: kouluaudienssikäynti koululla.

JoenSyve 12.-13.9.2008: KT Olli Luukkainen uusi opettajuus, PsT Merja Korhonen kasvatuskulttuurin muutokset, prof. Jarkko Hautamäki oppimaan oppiminen, prof. Päivi Atjonen arviointi…

9.-10.10.2008 Anttolan yhtenäiskoulu. Aihe: Sähköinen oppimisympäristö, Opekon lähtöarviointi, koulumuutoksessa 1, koulukohtaisen oppimisympäristösuunnitelman aloittaminen; liite 1

20.11.2008 Pertunmaan uusi koulukeskus. Oppimisympäristöpäivä yhdessä Itä-Suomen Lääninhallituksen kanssa. Mm. KT Heikki Happonen, Arkkitehti Reino Tapaninen, jne.

4.-5.12.2008 Hämeenlinna Aulangon kylpylä. Aihe: Sähköinen oppimisympäristö, kehomme oppimisympäristönä, yhtenäinen perusopetus, koulumuutoksessa 2, koulukohtainen oppimisympäristösuunnitelma.

20.-21.1.2009 Anttolan yhtenäiskoulu. Smartboard-koulutus, Opit, Koulumuutoksessa 2, Oppimistyylitestit, koulukohtainen oppimisympäristösuunnitelma.

Viikko 5: Oppilaiden oppimistyylitestit netissä.
Viikko 6: Ville Pietiläinen Opekosta ja Kimmo Tanttu tekevät konsultaatiokäynnit kouluilla, joissa käydään läpi oppimistyylitestit.

1.4.2009 Oppimisympäristömessut Mikkelin seudulle. Mm. hengellinen ja henkinen oppimisympäristö; Isä Mitro, erilaisten oppimisympäristöjen ja välineiden esittely. Opekon väliarviointi oppimisympäristöprosessista.

Lukuvuoden aikana:

Audienssikäynnit: Lukuvuoden aikana projektin koordinaattorina teen useita audienssikäyntejä kouluilla. Lisäksi sähköisen oppimisympäristön asiantuntijat Jorma Rannaste ja Ville Venäläinen vierailevat kouluilla tarpeen mukaan.

Oppimisympäristösuunnitelma: Jokainen koulu tekee lukuvuoden aikana omalle koululle oppimisympäristösuunnitelman. Suunnitelma on joko yleissuunnitelma koskien niin henkistä kuin fyysistä sekä seinien sisäistä, että ulkoista ympäristöä, tai sitten suunnitelma käsittäen ainoastaan jonkin tietyn alueen koulun oppimisympäristöstä. Oppimisympäristösuunnitelma voidaan tehdä malliin, joka on liitetiedostona tai sitten omanlaisena esityksenä. Suunnitelmat tehdään hankkeemme kotisivuille ja ovat kaikkien nähtävillä koko prosessin ajan, myös keskeneräisinä. Lisäksi Petra-ryhmät esittelevät mahdollisuuksien mukaan omat suunnitelmansa Oulussa KOulu Inspiroi yhtenäiskouluseminaarissa 11.-12.9.2009 pajatyöskentelyissä

Oppimistyylitestit tehdään niin Petra-opettajille kuin heidän omalle opetusryhmälle. Testi on Opekon lisensoima Barbara Prasningin kehittämä kansainvälisesti arvostettu oppimistyylitesti.

Oppimistyylissäkö sujuvan oppimisen salaisuus?

Suuri osa suomalaisista oppilaista menestyy koulussa hyvin, mutta viihtyy siellä huonosti. Lisäisikö nykyistä suuremman huomion kiinnittäminen oppilaiden yksilöllisiin oppimistyyleihin kouluviihtyvyyttä? Ja parantuisiko oppiminen?

Entistä yksilöllisempi opettaminen vaatisi nykyistä suuremman huomion kiinnittämistä oppilaiden erilaisuuteen ja heidän erilaisiin tapoihinsa oppia. Oppimistyyleistä on olemassa useita erilaisia teorioita. On myös lukuisia enemmän ja vähemmän päteviä testejä oppimistyylien kartoittamista varten.

Uusseelantilainen opettaja Barbara Prashnig jakaa ihmiset karkeasti kolmeen: analyyttisiin, holistisiin ja joustaviin oppijoihin. Jyväskylän yliopistossa rehtorien koulutuksesta vastaava Jukka Alava puolestaan lähtee Luovuus, oppiminen, päätöksenteko –mallissaan liikkeelle analyyttisestä, organisatorisesta, sosiaalisesta sekä intuitiivisesta tiedonkäsittelytavasta, joihin yhdistää useita muita muuttujia.

Sekä Prashnig että Alava ovat kehittäneet viitekehyksestään käsin myös tietokonepohjaiset testit, joilla oppimistyyli voidaan määritellä. Kumpikin pitää oppilaan ja opettajan oppimistyylin tuntemista yhtenä menestyksellisen oppimisen, opettamisen ja kanssakäymisen salaisuutena.

OPIT-palvelu ostetaan jokaisen petralaisen omalle opetusryhmälle hankkeen puolesta vuodeksi 2009. Opit on WSOY:n kehittämä ja ylläpitämä sähköisen oppimisen kokonaispalvelu, joka on suunniteltu suomalaisten oppilaitosten tarpeisiin. Tarjoamalla kokonaispalvelua WSOY haluaa tehdä sähköisen oppimisympäristön käyttöönotosta ja tietotekniikan hyödyntämisestä oppimisessa ja opetuksessa mahdollisimman helppokäyttöistä. Käyttäjän kannalta tärkeää on käyttäjäystävällisyys, riittävä tuen saanti sekä mahdollisuus edetä askel askeleelta omien taitojen karttuessa.

Opit-kokonaispalvelu koostuu oppimisympäristöstä monipuolisine työkaluineen, käyttäjäpalveluista kuten asiakaspalvelusta, teknisestä tuesta ja opettajien koulutuksesta sekä perussisältöpaketista, joka soveltuu eri luokka- ja kouluasteille. Palveluun sisältyvät lisäksi mm. sähköposti, käyttäjätunnusten hallinta ja tekninen ylläpito. Palvelun käyttäjiksi voidaan myös ottaa huoltajia ja näin toteuttaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä.
Opit-palvelun henkilöillä on kokemusta laajoista sähköisen oppimisen käyttöönottoprojekteista sekä kunnallisina että seutukunnallisina hankkeina. Teemme läheistä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa tarjotaksemme kutakin kuntaa parhaiten palvelevan pedagogisesti monipuolisen ja opetussuunnitelman perusteiden mukaisen sähköisen oppimisen ratkaisun.
Palvelun käyttö edellyttää ainoastaan internet-yhteydellä varustetun tietokoneen. Jokaiselle palvelun käyttäjälle luodaan palvelun käyttöönoton alussa henkilökohtainen käyttäjätunnus ja salasana. Tunnusten teossa hyödynnämme kouluissa käytössä olevia oppilashallintojärjestelmiä.

Elämyksellinen luontopolku lähimaastoon
Eräopas Tiina Leinonen voi rakentaa koulunne lähimaastoon elämyksellisen luontopolun ja opastaa henkilökuntaa sen käytöstä.

Opas-guide-Tiina
Retkitupa Tiina Leinonen Hovinraitti 8 Hovinmäki
52100 ANTTOLA puh. (015) 660 353 gsm. 0500 380 032 fax. (015) 660 354
guide.tiina@co.inet.fi

Syvenointivierailut. Tutustutaan Petra-ryhmänä johonkin mielenkiintoiseen kohteeseen, joka palvelee oman koulunne oppimisympäristösuunnitelmaa. Matkasta raportoidaan valokuvin, blogi-kirjoituksin suoraan verkkoon. Matka- ja majoituskustannukset korvataan.

Resurssointiraha 5000 € eli n. 700 €:a / koulu: jos tarvitaan johonkin työsuoritukseen, projektiin, jne. resurssointiin.

Kalustohankinta. Jokainen petralainen saa hankkia kalustoa, välineitä, koneita n. 1000 €:n arvosta oman oppimisympäristönsä kehittämiseksi.

Lisäksi:
Verkostoyhteistyötä, seudullinen opetussuunnitelmatyötä, lukuvuoden aikana vanhempainiltoja oppimisympäristöstä jne.

Kevään päätösjuhla 15.5.2009 illalla. Paikka on vielä auki. Tehkää esityksiä!

Syksy 2009:

Loppuraportti
Hankkeen päättäminen ja levittäminen: Päätösmatka Syven seminaariin Ouluun 11.-12.9.2009: ”tulevaisuuden koulu”. Petra-oppimisympäristösuunnitelmien esittelyä seminaarin pajatyöskentelyssä.

Marraskuu 2009: Opekon viivästettyarviointi koulukohtaisesti.

Miten jokainen oppilas voi edetä luokassa omien tavoitteidensa mukaisesti?

Syyskuu 8th, 2008 by Ville Venäläinen

Meitä länsimaalaisen kulttuurin kasvatteja on moitittu taipumuksesta keskittyä suorien ratkaisujen löytämiseen. Näin on ainakin, jos on uskominen World Café-konseptin kehittäjää Juanita Brownia.  Kulttuurissamme on mitä ilmeisemmin taipumus ohittaa vaihe, jossa rakentelemme oikeat kysymykset joihin tulee vastata.

Einstein on sanonut, että “jos hänellä olisi tunti aikaa ratkaista ongelma, josta olisi kiinni koko hänen elämänsä, hän miettisi ajasta 55 minuuttia oikeaa kysymystä. Hän pystyy varmasti keksimään oikean vastauksen viidessä minuutissa.

Tavatessani Rantakylän PETRA-ryhmää, herätti erityisen mielenkiintoni havainto siitä ettei hyvistä kysymyksistä ollut pulaa. Oli ilo seurata ryhmää, jolla oli aitoa uteliaisuutta hakea uusia ratkaisuja luokkaopetukseen:

  • Miten jokainen oppilas voi edetä luokassa omien tavoitteidensa mukaisesti?
  • Miten voimme elävöittää kodin ja koulun välistä kanssakäymistä?
  • Miten voimme parantaa ympäristöä tavalla joka parantaa opiskelumotivaatiota?

Uteliaisuus ilmeni hyvinä avaavina kysymyksinä. Jos Einsteiniin on uskominen, voi olla että Rantakylän ryhmän osalta suuri osa talven työstä on jo tehty.

Banskuja ja muuta havaittua

Kesäkuu 26th, 2008 by jormarannaste

Vierailukohteemme oppilasaines tulee hyvin heterogeenisistä oloista, joten ympäristön virikkeellisyydellä on korostuneen suuri merkitys. Koulun johtajalla tohtori Chris Kerryllä oli selkeä visio mihin suuntaan koulua on kehitettävä ja yksi keskeisistä päämääristä oli jatko-opiskelumahdollisuuksien turvaaminen alueen nuorille.
Uusi oppimisympäristö tarkoitti käytännössä koulun sisään rakennettua “learning plazaa” eli likimain neljän luokkahuoneen kokoista yhtenäistä tilaa, mitä hallitsivat kolme banaaniksi kutsuttua liikuteltavaa vihreää amfiteatterin katsomo-osaa (katso video, linkki tämän kommentin lopussa). Banskuja käytettiin ainakin kirjallisuuden projektityön yhteenvetovaiheessa, kun taas varsinainen tutkiva työ tehtiin eri puolilla avotilaa sijanneissa tietokonepisteissä. Oppilailla oli omat tablet-tyyliset kannettavat Samsungin miniläppärit, joihin oli liitetty ulkoinen näppis. Lisäksi avotilan seinänvierillä oli kolmen pöytäkoneen ryhmissä syvennyksen tapaisia työpisteitä. Parhaillaan rakenteilla olevassa oppimisympäristö kakkosessa nämä työpisteet saavat lisää “syvyyttä” eli sermityyppiset seinät. Kysyin muutamalta oppilaalta, että käyttävätkö he jotain erityisohjelmia, mutta vastaus kuulosti yllättävän tutulta, PowerPointia ja nettiä. Kirjojakin oli tarjolla, mutta ne olivat luokkahuoneissa eli tässä tilassa toimittiin sähköisessä oppimisympäristössä, silti valkotaululla ja opettajalla oli edelleen suuri rooli.
Sisällön kehittämiseen päästään opettajan mukaan vasta kakkosvaiheen valmistumisen myötä, joten siltä osin mitään kovin mullistavaa emme päässeet näkemään.
Kakkosvaiheessa otetaan huomioon muutostoiveet, jotka on saatu käytännön kautta tästä plazasta eli banskut pienenevät siirtelyn helpottamiseksi, äänentoisto paranee, värejä lisätään, Samsungin miniläppärit ja ilmeisesti pöytäkoneetkin vaihtuvat sekä videonurkkausta laajennetaan.
Rahaa heillä on käytössään rutkasti, joten tuloksiakin uskoisi syntyvän.
Flash-video aiheesta

Terveisiä Lontoosta!

Toukokuu 21st, 2008 by emppueija

Mitä varten koulu on olemassa? Mikä on koulun pääasiallinen tehtävä? Aika ajoin on äärimmäisen tärkeää pohtia näitä koulun olemassaolon oleellisia kysymyksiä. Hyvistä oppimistuloksistamme huolimatta uskon, että aivan liian vähän meillä keskustellaan näistä aiheesta.
Miten opetuksellisilla järjestelyillä voidaan vaikuttaa siihen, miten oppilaat oppivat?
New Line learning Academy- vierailu oli mielestäni erittäin naseva orientaatio ainakin itselleni tähän prosessiin.
Millainen oppimisympäristö saa oppilaat innostumaan opiskelusta? Pystytäänkö oppimisympäristöä muuttamalla ja muilla opetusjärjestelyillä vähentämään esimerkiksi jatkuvasti kasvavaa erityisopetuksen tarvetta huolimatta siitä, että luokkakoot ovat suuria? Tämä tuli mieleeni, kun seurasin opetusta Plaza-tilassa vierailukoulussamme. On opetus millaista tahansa tuon tilan ulkopuolella uskon, että he olivat ratkaisseet ainakin joitakin oppimisen motivaatioon ja oppimiseen liittyviä ongelmia noilla järjestelyillä. Uskon myös näkemäni perusteella, että ajatusta voidaan siirtää meidän olosuhteisiimme muokattuna “halpaversiona” (huolimatta kaupungin kaamean huonosta rahatilanteesta). Innostuneet opettajat ovat avain tällaisen kulttuurin leviämisessä.
Eikun jatketaan…
Kiitoksia kivasta matkasta ja erinomaisesta matkaseurasta!
Eija